Archief
Extra rempedaal (oktober 2007)
Van een partner van een ICD-drager kregen wij de volgende brief: "Mijn man (57) heeft in januari dit jaar een hartstilstand gehad terwijl hij achter het stuur zat. Het gebeurde in een fractie van een seconde. Gelukkig reed hij op dat moment niet te hard waardoor ik de auto zonder problemen stil kon zetten. De hartstilstand was heel onverwacht. Mijn man had geen klachten en leefde een gezond leven. Gelukkig waren er direct mensen bij die hem adequaat hebben gereanimeerd. Hij heeft nu een ICD en het gaat verder prima met hem. Inmiddels heeft hij ook zijn rijbewijs terug en wil hij weer gaan rijden.Ik ben echter vreselijk geschrokken... Daarom overweeg ik een extra rempedaal te laten aanbrengen. Mocht er dan iets gebeuren, kan ik in ieder geval de auto afremmen en bijsturen. Mijn vraag aan u is of u ervaring heeft met het aanbrengen van een dubbele bediening? En zo ja, wat de voor- en nadelen ervan zijn?"
Het is de eerste keer dat wij met deze vraag geconfronteerd worden en we spreken ons liever niet uit over de voor- en nadelen. Dat moet iedereen voor zich zelf beoordelen. Wel hebben we de vraag voorgelegd aan de RDW, het CBR en het Verbond van Verzekeraars.
Het bijplaatsen van een rempedaal is wettelijk toegestaan en behoeft niet te worden gekeurd door de RDW (zie http://www.bovia.nl/ / Voertuigreglement / Hoofdstuk 6, want het is geen hoofdstuk 6 item). Wel adviseert de RDW de installatie te laten verrichten door een bedrijf dat regelmatig aanpassingen verricht t.b.v. invaliden en ook extra rempedalen monteert.
Het CBR merkt op dat er ook rijschoolhouders die privé met een auto met dubbele bediening rijden met eventueel een passagier ernaast. Maar onze informant wijst erop dat er problemen ontstaan op het moment dat de "bijrijder" de extra rem gebruikt. Dit gebeurt dan niet in een lessituatie, dus wie is dan de juridisch bestuurder en wie is aansprakelijk? Daarnaast geldt dat een bestuurder bij het remmen het stuur met twee handen moet vasthouden, tenzij deze gehandicapt is. Deze mevrouw is niet gehandicapt en er is ook geen stuur om vast te houden.
Het Verbond van Verzekeraars ten slotte laat ons weten dat het in bijzondere situaties zoals hier doorgaans van het individuele acceptatiebeleid van de maatschappij afhangt hoe men ermee omgaat. Er zullen wel maatschappijen te vinden zijn die dit risico willen accepteren. De aanwezigheid van een extra rempedaal is immers een extra veiligheid, tenminste als er juist mee wordt omgegaan.
Lees meer
- Verzekeringsmaatschappijen en Regeling eisen
- Personenvervoer als vrijwilligerswerk
- Weer "gewoon" autorijden nadat de ICD is uitgezet
- NYHA-klasse en geschiktheidstermijn
- Verzekeringsmaatschappij wel of niet informeren
- Rijbewijs BE verplicht voor hardrijdende tractor
- European Heart Association (EHRA): Autorijden
- Inzittendenverzekering bij Code 100
- Elektrische scooter en rijbewijs
- Nieuwe werkgever en code 101
- Verklaring cardioloog alleen niet voldoende
- Code 101: maximaal 4 uur inclusief files of niet?
- Gebruik Groot rijbewijs buiten de openbare weg
- Wat je als rij-instructeur met een ICD nog wel mag
- Zelfstandig ondernemer en werkgeversverklaring
- Ondertekening keuringsrapport
- Cardioversie met een ICD
- Nederlands rijbewijs en werken in het buitenland
- Extra rempedaal
- Rechter tilt zwaar aan eigen verantwoordelijkheid
- Wanneer opnieuw rijexamen doen?
- Vernieuwen Nederlands rijbewijs - buiten EU/EER
- Is rijden zonder code op het rijbewijs strafbaar?
- Brief van Verbond van Verzekeraars
- Code 101 en de bedoeling van de wetgever
- ICD en scooter
- Medische meldplicht per 01-01-2007
- Brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
- CBR in hoger beroep vrijgesproken
- De wetgever en het ICD-rijbewijs
- Rechter stelt ICD-drager in gelijk inzake code 100
- Code 100: autorijden alleen voor privé gebruik