Reizen met een ICD

Luchthavenbeveiliging en teksten (update april 2016)

Lang heeft men gedacht dat ICD-dragers het passeren van de veiligheidspoortjes op luchthavens beter konden vermijden, omdat dit de werking van het apparaat zou kunnen verstoren en/of ontregelen. Uit onderzoekingen van Dr. Christof Kolb van Deutsches Herzenzentrum München blijkt echter, dat ICD-dragers zich niet zoveel zorgen hoeven te maken over de gevaren van de detectiepoortjes, onder meer vanwege het feit dat de moderne ICD beter is afgeschermd tegen elektronische invloeden van buiten dan vroeger.

Kolb begon met de onderzoekingen naar aanleiding van de aanslagen op 11 september 2001 in Amerika. Bezorgde pacemaker- en ICD-dragers vroegen zich af, wat er zou gebeuren, als zij, ondanks hun identificatiekaart, uit veiligheidsoverwegingen toch gedwongen zouden worden door de detectiepoortjes te lopen.

 

Omdat Kolb deze vraag niet met zekerheid kon beantwoorden, testte hij, met gebruikmaking van de typen metaaldetectors die doorgaans op luchthavens worden gebruikt, bij 348 patiënten met een pacemaker of ICD uit, welke gevolgen het passeren had voor de werking van de pacemaker/ICD. De ICD's werden ingesteld op maximale gevoeligheid, maar de shockfunctie werd uit voorzorg uitgeschakeld. Of de patiënten nu rustig door het poortje wandelden, of er gedurende 20 seconden zo dicht mogelijk bij gingen staan; in alle gevallen bleek, dat geen gevolgen te hebben voor de werking van de apparaten. Noch in het pacen of het registreren van de hartfuncties, noch in de instellingen deden zich veranderingen voor.


Ook alle fabrikanten hebben ons laten weten dat het passeren van de poortjes met een implantaat in principe kan gebeuren zonder risico voor beschadigingen mits u er in een normaal tempo doorheen loopt en niet stil blijft staan in het poortje maar pas ongeveer een meter daarna. Toch blijft het mogelijk dat het poortje reageert omdat de implantaten metaaldelen bevatten. Daarom luidt het algemene advies: - zeker ten gevolge van de verscherpte veiligheidsmaatregelen op luchthavens vanwege de huidige terreurdreigingen -  identificeer u door middel van uw ID-kaart als drager van een pacemaker, een ICD of een S-ICD. Meestal hoeft u dan niet door het poortje en zal men u handmatig fouilleren. Vraag of men in dat geval geen handmetaaldetector wil gebruiken, of, als men dat toch per sé wil doen, om de detector niet op de pacemaker of de ICD te plaatsen en liefst zo kort mogelijk.

 

Opmerkingen:

  • Binnen de Europese Unie moeten detectiepoortjes voldoen aan de CENELEC TUEV-veiligheidsnormen met betrekking tot (patiënten met) medische implantaten. Als detectiepoortjes deze normen niet voeren, moet er een gele waarschuwingssticker op zitten die waarschuwt dat een patiënt met een actief implantaat niet door het detectiepoortje mag.
  • Bodyscan: De bodyscan die tegenwoordig op steeds meer luchthavens wordt gebruikt, levert voor dragers van een pacemaker of ICD geen enkel risico op.
  • Enkele ICD-dragers hebben ons verteld dat men op sommige vliegvelden wel eens 'moeilijk' kan doen. In die gevallen kunt u het overijverig bewakingspersoneel – bij voorkeur in hun eigen taal of anders in het Engels – een briefje laten lezen, waarin u uitlegt waarom u niet op de normale wijze gefouilleerd wilt worden. Afdrukken op papier van het ziekenhuis waar u behandeld wordt en eventueel een handtekening van uw cardioloog erbij, maakt het geheel nog 'geloofwaardiger'.
    Ontbreekt een briefje in de taal van het land dat u wilt bezoeken, dan kunt u eventueel met gebruikmaking van Google Translate de Engelstalige versie gebruiken voor een vertaling in de taal die u zoekt.


Voorbeeld:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Wilt u zo vriendelijk zijn dit te lezen.

Ik ben hartpatiënt(e). Om levensgevaarlijke hartritmestoornissen te voorkomen, heeft men bij mij een automatische inwendige defibrillator of ICD (een soort pacemaker) geïmplanteerd. Zie mijn ICD-identiteitsbewijs (ICD Identification Card).

Het passeren van de controlepoort of het gebruik van een handscan kan mogelijk mijn defibrillator ontregelen of uitschakelen. Zou u mij daarom handmatig willen fouilleren?

Hartelijk dank voor uw medewerking.

Klik op de volgende links voor printbare versies:

U kunt dan het tekst of de PDF bestand openen en/of opslaan en vervolgens afdrukken

Arabisch

Armeens

Azarbedjaans

Bulgaars

Chinees

Deens

Duits

Engels

Estlands

Frans

Georgisch

Grieks

Hongaars

Indonesisch

Italiaans

Kroatisch

Macedonisch

Nederlands

Noors

Pools

Portugees

Roemeens

Russisch

Servisch

Spaans
Thailand

Tsjechisch

Turks

Opmerkingen

  • Een ICD-drager vertelde ons, dat hij, behalve het bovenstaande briefje in de landstaal, ook een afbeelding had meegenomen, waarop te zien is, hoe en waar de ICD in zijn lichaam is geïmplanteerd. Zo’n afbeelding is o.a. meestal te vinden in het instructieboekje. Dat werkte heel goed.
  • Een andere mogelijkheid is, gebruik te maken van het kaartje met pictogrammen dat de heer J. van Lith heeft bedacht. Met een lamineermachine kunt u er een handig geplastificeerd kaartje formaat A5 van maken. Als u hier klikt, kunt u het kaartje downloaden.
 
  • Ten overvloede wijzen wij erop dat u ook in beroemde musea - bijvoorbeeld in het Prado in Madrid of in het Louvre in Parijs - vaak veiligheidspoortjes tegenkomt, waarvoor hetzelfde geldt als hierboven. Ook hier kunt u vragen om handmatig fouilleren, als u het niet vertrouwt.