Archief
Brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en haar reactie daarop (september 2003)
Dit archiefbericht bevat verouderde informatie.
In het archief rijbewijzen treft u artikelen en bijdragen aan, die op de een of andere manier gedateerd zijn, o.a. omdat de inhoud door de wijziging van de wettelijke regelgeving inzake rijbewijzen is achterhaald. Toch verwijderen we ze niet van de website, omdat u zich, dankzij de inhoud ervan, een beeld kunt vormen van de snel veranderde opvattingen over het gebruik van motorvoertuigen door ICD-dragers in de afgelopen jaren en de actie die o.a. de STIN heeft moeten voeren om de huidige regelgeving te bewerkstellingen.
Zoals wij in het artikel "CBR in Hoger Beroep in het gelijk gesteld" al schreven, heeft het bestuur van de STIN begin september aan de Minister van Verkeer en Waterstaat Mevrouw K.M.H. Peijs een brief verzonden met het verzoek een nadere invulling te geven aan het tot nu toe niet nader gedefinieerde begrip privé-gebruik. In haar antwoord schrijft de minister onder meer:
"Tot mei 2000 mochten ICD-dragers niet autorijden. Na deze datum is dit voor een beperkte groep wel mogelijk geworden, maar dan alleen privé (code 100). We hebben op goede gronden besloten onderscheid te maken tussen zakelijk en privé-gebruik. Onder zakelijk gebruik wordt verkeersdeelname in het kader van de uitoefening van het beroep verstaan. De term 'privé-gebruik' betekent in dit verband 'niet-beroepsmatig', oftewel 'niet in het kader van uitoefening van een beroep'.
Indien u, binnen de kaders van het advies van de Gezondheidsraad getiteld: 'Rijgeschiktheid van personen met een geïmplanteerde cardioverter-defibrillator', een ander onderscheid zou kunnen formuleren dat voldoet aan de eerder genoemde criteria van rechtvaardigheid, uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en effectiviteit, dan sta ik daar altijd voor open."
Uiteraard zal het bestuur proberen aan het verzoek van de minister gevolg te geven.
Lees meer
- Verzekeringsmaatschappijen en Regeling eisen
- Personenvervoer als vrijwilligerswerk
- Weer "gewoon" autorijden nadat de ICD is uitgezet
- NYHA-klasse en geschiktheidstermijn
- Verzekeringsmaatschappij wel of niet informeren
- Rijbewijs BE verplicht voor hardrijdende tractor
- European Heart Association (EHRA): Autorijden
- Inzittendenverzekering bij Code 100
- Elektrische scooter en rijbewijs
- Nieuwe werkgever en code 101
- Verklaring cardioloog alleen niet voldoende
- Code 101: maximaal 4 uur inclusief files of niet?
- Gebruik Groot rijbewijs buiten de openbare weg
- Wat je als rij-instructeur met een ICD nog wel mag
- Zelfstandig ondernemer en werkgeversverklaring
- Ondertekening keuringsrapport
- Cardioversie met een ICD
- Nederlands rijbewijs en werken in het buitenland
- Extra rempedaal
- Rechter tilt zwaar aan eigen verantwoordelijkheid
- Wanneer opnieuw rijexamen doen?
- Vernieuwen Nederlands rijbewijs - buiten EU/EER
- Is rijden zonder code op het rijbewijs strafbaar?
- Brief van Verbond van Verzekeraars
- Code 101 en de bedoeling van de wetgever
- ICD en scooter
- Medische meldplicht per 01-01-2007
- Brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
- CBR in hoger beroep vrijgesproken
- De wetgever en het ICD-rijbewijs
- Rechter stelt ICD-drager in gelijk inzake code 100
- Code 100: autorijden alleen voor privé gebruik