Artikelen over het rijbewijs
Rijgeschiktheid en NYHA-classificatie (update april 2018)
(met dank aan drs. R. Derksen en dr. L. van Erven)
Zelden of nooit komt in de voorlichting over het aanvragen van een rijbewijs door ICD-dragers - en dat geldt ook voor hartpatiënten in het algemeen - ter sprake dat de toekenning door het CBR in hoge mate bepaald wordt door de zogenaamde NYHA-classificatie. Eigenlijk is dit de belangrijkste vraag die uw behandelend cardioloog moet beantwoorden op de geschiktheidsverklaring want ziet hij zich genoodzaakt u op grond van de ernst van uw hartziekte in te delen in NYHA-klasse IV, dan bent u helaas ongeschikt voor het besturen van een motorrijtuig waarvoor een rijbewijs is vereist. Tot 1 januari 2018 gold dit ook voor hartpatiënten, tevens ICD-dragers met NYHA-classificatie III maar na aanpassing van Regeling eisen geschiktheid 2000 in positieve zin, kan ook deze groep onder bepaalde voorwaarden rijgeschikt worden verklaard voor de rijbewijzen van Groep 1 voor maximaal 3 jaar.
De NYHA-classificatie, zo genoemd omdat ze in 1928 is bedacht door de New York Heart Association is een soort standaardmodel dat de cardioloog kan gebruiken om aan te geven hoe ernstig een hartziekte is. Hartpatiënten worden daarvoor verdeeld in 4 klassen die worden aangegeven met de Romeinse cijfers I, II, III of IV. Hoe hoger de klasse waarin een patiënt wordt ingedeeld, hoe ernstiger zijn hartkwaal. Voor elke klasse is beschreven welke klachten een patiënt moet hebben om daarin te worden ingedeeld. Hierdoor is voor iedereen duidelijk wat er bedoeld wordt wanneer iemand in een bepaalde groep wordt geplaatst.
De beoordelingscriteria zien er als volgt uit:
Klasse I - Geen symptomen of beperking bij normale lichamelijke inspanning. Dus geen vermoeidheid, kortademigheid of pijn op de borst bij inspanning.
Klasse II - Milde symptomen en enige beperking bij normale lichamelijke inspanning. Geringe kortademigheid, vermoeidheid of pijn op de borst bij inspanning.
Klasse III - Belangrijke beperking in de dagelijkse activiteit door symptomen die zich al voordoen bij beperkte inspanning, zoals vermoeidheid en kortademigheid bij lopen van 20-100 meter. Alleen rust geeft comfort en in rust geen klachten.
Klasse IV - Ernstige beperking in activiteit door symptomen die al in rust ontstaan. Bij zeer geringe inspanning nemen de klachten in ernst toe.
Een voorbeeld: een patiënt die in rust zeer kortademig is en zich nauwelijks zelf in bed kan wassen in verband met de kortademigheid heeft dus volgens de NYHA-classificatie hartfalen klasse IV. Zo wordt een en ander ook genoteerd in het medisch dossier.
Lees meer
- Vervoer van overledenen (juni 2018)
- Eigen verklaring CBR wordt Gezondheidsverklaring
- Rijgeschiktheid en NYHA-classificatie (oktober 201
- Omwisseling Nederlands rijbewijs
- Geschiktheidsverklaring via Nederlandse cardioloog
- Personenvervoer als vrijwilligerswerk
- Privégebruik C1-rijbewijs voor camper
- Uitschakeling van de shockfunctie van de ICD
- Vervanging rijbewijs met code 100 door een rijbewi
- Procedure herkeuring na vervanging van ICD en verv
- Mobiliteit
- Download Geschiktheidsverklaring Cardioloog
- Geldigheid Geschiktheidsverklaringen
- Code 101 geldt ook voor gebruik T-rijbewijs
- Mensen met steunhart, voorwaarden autorijden
- Nieuwe Richtlijn
- Klachtenformulier Klantenservice CBR
- Onterechte shock en twee maanden wachttijd
- Rijles nemen tijdens verplichte wachttijd
- Ontheffing dragen autogordel mogelijk
- Heftruckchauffeur
- ICD wel geplaatst maar nog niet ingeschakeld
- Ontzegging rijbevoegheid na duizeligheid
- Rijbewijs AM ook voor ICD-dragers 10 jaar geldig
- Twee maanden wachttijd betekent niet automatisch
- T-rijbewijs verplicht sinds 1 juli 2015
- Opsturen van Eigen verklaring zonder Geschikthei
- CBR behandelt tussentijdse of vrijwillige meldinge
- Autorijden terwijl de ICD is uitgeschakeld
- Parkeren rijbewijzen van groep 2 (april 2014)
- Autorijden met een pacemaker (januari 2018)
- www.mijn.cbr.nl voor inzage van uw rijbewijsdossie
- Geldigheid Verklaring van rijgeschiktheid
- Nieuwe Europese richtlijnen rijbewijzen (juli 2013
- Drager van LifeVest wordt door CBR beschouwd als I
- Begeleiding van een zeventienjarige met geldig rij
- Eigen verklaring nu ook downloaden via mijn.cbr.nl
- Herkeuring van kentekenplichtig naar niet-kenteken
- Advies directie CBR: Vraag naar arts
- Klachten over CBR niet altijd terecht (juli 2012)
- Bij handtekening arts op Eigen verklaring is BIG-c
- Rijles nemen als ICD-drager
- Maak altijd kopieën van officiële documenten
- NYHA-klasse II wordt NYHA-klasse III. Melden?
- Beperkt beroepsmatig meer dan vier uur rijden
- Motorrijles geven met een ICD? Nee
- Harttransplantatie en ex-ICD: Weer op Vrachtwagen?
- Kilometervergoeding voor woon-werkverkeer code 100
- Verzekeringsmaatschappij zegt: 'U mag rijdem'
- Gebruik rijbewijs code 100 na harttransplantatie
- Wel of geen autorijden als de ICD wordt uitgezet
- Vervoer van pechauto's op een aanhanger
- Belgische regelgeving voor autorijden met een ICD
- CBR beperkt wachttijd bij vrijwillige melding