Artikelen over het rijbewijs
Ministerie van Infrastructuur en Milieu wijst privégebruik C1-rijbewijs voor het besturen van een camper, zwaarder dan 3500 kg, door ICD-dragers af (oktober 2017)
In 2013 heeft STIN het ministerie van Infrastructuur en Milieu al verzocht aan de Europese Commissie voor te stellen, het gebruik van het C1 rijbewijs toe te staan voor ICD-dragers, alleen voor privégebruik. Het ministerie legde ons verzoek inderdaad voor aan de autoriteiten in Brussel maar moest ons helaas laten weten, dat ons voorstel door de Commissie was afgewezen.
Inmiddels is er een nieuwe Europese richtlijn (EU-richtlijn 2016/1106 van 7 juli 2016), gebaseerd op het rapport van de Expert Group on Driving and Cardiovasculair Disease van oktober 2013. Dit rapport biedt volgens ons ruimte om het gebruik van het C1-rijbewijs toe te staan voor ICD-dragers, alleen voor privé-gebruik. Daarin wordt in hoofdstuk IV namelijk vermeld dat de rijbewijzen van Groep 2 normaliter zijn verboden voor ICD-dragers maar dat een uitzondering kan worden gemaakt, bijvoorbeeld voor vrijetijdsactiviteiten. Letterlijk staat er: Clinical judgement should prevail in borderline cases, for example for drivers of a small truck, where driving does not constitute the drivers' main activity or where it is for leisure activities.
Vandaar dat wij het ministerie (andermaal) hebben verzocht om aan de Gezondheidsraad voor te leggen of het mogelijk is het gebruik van het C1-rijbewijs toe te staan voor ICD-dragers, enkel en alleen voor privé-gebruik. Is een regeling in Europees verband niet mogelijk dan valt wellicht te denken aan het invoeren van een nationale code zoals dat is gebeurd met code 100 en 101.
In dit verband hebben wij het ministerie ook gewezen op de inconsequentie van de huidige regelgeving die het besturen van een camper met een gewicht van meer dan 3500 kg door een ICD-drager verbiedt maar die zelfde ICD-drager wel toestaat om op grond van het bezit van de rijbewijzen B+E door Europa te toeren met een trekker en aanhangercombinatie van maximaal 7000 kg.
Helaas is ons verzoek ook nu door het ministerie afgewezen en wel om de volgende redenen: (citaat)
‘U heeft het ministerie verzocht om aan de Gezondheidsraad de mogelijkheid voor te leggen om voor ICD-dragers toe te staan het C1-rijbewijs te gebruiken, enkel en alleen voor privé-gebruik, zodat zij niet langer beperkt worden bij de aankoop/gebruik van een grote camper. U neemt het standpunt in dat het mogelijk zal zijn met het invoeren van een nationale code. Volgens u biedt het rapport van de Expert Group on Driving and Cardiovasculair Disease van oktober 2013 daartoe ruimte.
Op basis van de nieuwe EU-richtlijn 2016/1106 van 7 juli 2016 voor hart- en vaatziekten komen wij tot conclusie dat die geen ruimte biedt voor een dergelijke uitzondering. Blijkbaar heeft de Europese commissie dit deel van het advies van de expertgroep niet overgenomen. Zoals u weet zijn de Europese eisen de minimumeisen waaraan wij als lidstaat moeten voldoen. C1-rijbewijzen vallen conform Europese regelgeving onder groep 2.
De inconsequentie van de huidige regelgeving waar u naar verwijst, wordt naar ons standpunt veroorzaakt door Europese regelgeving. Wij zien dan ook geen aanleiding om het eerder door het ministerie geformuleerde standpunt te herzien.'
Lees meer
- Vervoer van overledenen (juni 2018)
- Eigen verklaring CBR wordt Gezondheidsverklaring
- Rijgeschiktheid en NYHA-classificatie (oktober 201
- Omwisseling Nederlands rijbewijs
- Geschiktheidsverklaring via Nederlandse cardioloog
- Personenvervoer als vrijwilligerswerk
- Privégebruik C1-rijbewijs voor camper
- Uitschakeling van de shockfunctie van de ICD
- Vervanging rijbewijs met code 100 door een rijbewi
- Procedure herkeuring na vervanging van ICD en verv
- Mobiliteit
- Download Geschiktheidsverklaring Cardioloog
- Geldigheid Geschiktheidsverklaringen
- Code 101 geldt ook voor gebruik T-rijbewijs
- Mensen met steunhart, voorwaarden autorijden
- Nieuwe Richtlijn
- Klachtenformulier Klantenservice CBR
- Onterechte shock en twee maanden wachttijd
- Rijles nemen tijdens verplichte wachttijd
- Ontheffing dragen autogordel mogelijk
- Heftruckchauffeur
- ICD wel geplaatst maar nog niet ingeschakeld
- Ontzegging rijbevoegheid na duizeligheid
- Rijbewijs AM ook voor ICD-dragers 10 jaar geldig
- Twee maanden wachttijd betekent niet automatisch
- T-rijbewijs verplicht sinds 1 juli 2015
- Opsturen van Eigen verklaring zonder Geschikthei
- CBR behandelt tussentijdse of vrijwillige meldinge
- Autorijden terwijl de ICD is uitgeschakeld
- Parkeren rijbewijzen van groep 2 (april 2014)
- Autorijden met een pacemaker (januari 2018)
- www.mijn.cbr.nl voor inzage van uw rijbewijsdossie
- Geldigheid Verklaring van rijgeschiktheid
- Nieuwe Europese richtlijnen rijbewijzen (juli 2013
- Drager van LifeVest wordt door CBR beschouwd als I
- Begeleiding van een zeventienjarige met geldig rij
- Eigen verklaring nu ook downloaden via mijn.cbr.nl
- Herkeuring van kentekenplichtig naar niet-kenteken
- Advies directie CBR: Vraag naar arts
- Klachten over CBR niet altijd terecht (juli 2012)
- Bij handtekening arts op Eigen verklaring is BIG-c
- Rijles nemen als ICD-drager
- Maak altijd kopieën van officiële documenten
- NYHA-klasse II wordt NYHA-klasse III. Melden?
- Beperkt beroepsmatig meer dan vier uur rijden
- Motorrijles geven met een ICD? Nee
- Harttransplantatie en ex-ICD: Weer op Vrachtwagen?
- Kilometervergoeding voor woon-werkverkeer code 100
- Verzekeringsmaatschappij zegt: 'U mag rijdem'
- Gebruik rijbewijs code 100 na harttransplantatie
- Wel of geen autorijden als de ICD wordt uitgezet
- Vervoer van pechauto's op een aanhanger
- Belgische regelgeving voor autorijden met een ICD
- CBR beperkt wachttijd bij vrijwillige melding