Archief
Verzekeringsmaatschappij wel of niet informeren over ICD-dragerschap (april 2010)
Omdat er vaak onduidelijkheid is op dit punt hebben wij samen met hem de vraag voorgelegd aan het Verbond voor Verzekeraars en deze instantie bevestigt dat de ICD-drager gelijk heeft: "De overheid (CBR) bepaalt of iemand een geldig rijbewijs heeft of niet. Voor autoverzekeraars is alleen van belang of de bestuurder van de verzekerde auto over een geldig rijbewijs beschikt. Medische gegevens hoeven niet aan de autoverzekeraar verstrekt te worden", aldus mr. E.P.M. Pompen, beleidsadviseur Sector Schadeverzekeringen van het Verbond.
Als STIN willen wij hier wel aan toevoegen dat voor een ICD-drager alleen een rijbewijs met code 100 of 101 een rijbewijs is waarmee hij te allen tijde juridisch 100% gedekt is, al weten wij dat daarover door een aantal verzekeraars van motorvoertuigen en zelfs een enkele cardioloog anders wordt gedacht. De STIN baseert dit advies op de eerste alinea van de letterlijke (lees wettelijke) tekst van artikel 6.7.4. van de Regeling eisen geschiktheid 2000 (Staatscourant nr. 99, 23 mei 2000, pagina 10 e.v.; gewijzigd 8 juni 2004, Staats courant nummer 106, pagina 13 e.v.)
Deze tekst luidt: Voor personen bij wie een implanteerbare cardioverter-defibrillator (ICD) is ingebracht, is altijd een specialistisch rapport van een cardioloog met kennis en ervaring op dit gebied vereist. Deze personen zijn ongeschikt gedurende een observatieperiode van 2 maanden na implantatie. Blijkt aan het einde van deze periode, dat het apparaat geen elektroshocks heeft afgegeven, dan wel dat zich tijdens stimulatie door de ICD geen ernstige hemodynamische problemen hebben voorgedaan, dan kunnen bedoelde personen voor een beperkte termijn geschikt worden verklaard voor rijbewijzen van groep 1.
Met andere woorden: Na de implantatie van de ICD bent u twee maanden medisch ongeschikt voor het besturen van een motorvoertuig. Daarna kunt u opnieuw medisch geschikt verklaard worden voor een beperkte termijn door overlegging van een specialistisch rapport van uw cardioloog aan het CBR. Dat is in Nederland de enige instantie die wettelijk bevoegd is om die verklaring van medische geschiktheid af te geven. Van die instantie ontvangt u vervolgens een rijgeschiktheidsverklaring waarmee u op het gemeentehuis een rijbewijs met code 100 of 101 kunt kopen. Uw oude rijbewijs is nog wel een geldig rijbewijs maar volgens ons niet meer voor u als ICD-drager omdat u wel opnieuw (beperkt) geschikt bent verklaard maar op basis van uw veranderde medische geschiktheid.
Lees meer
- Verzekeringsmaatschappijen en Regeling eisen
- Personenvervoer als vrijwilligerswerk
- Weer "gewoon" autorijden nadat de ICD is uitgezet
- NYHA-klasse en geschiktheidstermijn
- Verzekeringsmaatschappij wel of niet informeren
- Rijbewijs BE verplicht voor hardrijdende tractor
- European Heart Association (EHRA): Autorijden
- Inzittendenverzekering bij Code 100
- Elektrische scooter en rijbewijs
- Nieuwe werkgever en code 101
- Verklaring cardioloog alleen niet voldoende
- Code 101: maximaal 4 uur inclusief files of niet?
- Gebruik Groot rijbewijs buiten de openbare weg
- Wat je als rij-instructeur met een ICD nog wel mag
- Zelfstandig ondernemer en werkgeversverklaring
- Ondertekening keuringsrapport
- Cardioversie met een ICD
- Nederlands rijbewijs en werken in het buitenland
- Extra rempedaal
- Rechter tilt zwaar aan eigen verantwoordelijkheid
- Wanneer opnieuw rijexamen doen?
- Vernieuwen Nederlands rijbewijs - buiten EU/EER
- Is rijden zonder code op het rijbewijs strafbaar?
- Brief van Verbond van Verzekeraars
- Code 101 en de bedoeling van de wetgever
- ICD en scooter
- Medische meldplicht per 01-01-2007
- Brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
- CBR in hoger beroep vrijgesproken
- De wetgever en het ICD-rijbewijs
- Rechter stelt ICD-drager in gelijk inzake code 100
- Code 100: autorijden alleen voor privé gebruik