Archief
Elektrische scooter en rijbewijs (oktober 2007)
Bij een elektrische scooter is geen sprake van cilinderinhoud om te bepalen of er sprake is van een bromfiets (rijbewijs AM) of motorfiets (rijbewijs A). Het onderscheid wordt hier gemaakt op grond van het vermogen, (uitgedrukt in kilowatt)en maximum snelheid.
Heeft een elektrische scooter een nominaal constant maximumvermogen van 4kwen gaat deze niet sneller dan 45 km per uur, dan valt hij in de categorie bromfiets (rijbewijs AM) en gelden voor het besturen ervan geen medische eisen ; heeft het voertuig meer vermogenen/of is sneller dan 45 km per uur dan wordt het door de wet beschouwd als een motorfiets (rijbewijs A) en zijn de medische eisen gelijk aan die voor het besturen van een auto.
Typegoedkeuring (NL of E) is, afhankelijk van het voertuig, te vinden op het frame of op hetgele typeplaatje.
Is de maximumsnelheid beperkt tot maximaal 25 km per uur (snorfiets) dan is voor het besturen eveneens een rijbewijs AM nodig. Het dragen van een helm is niet verplicht. Een bromfiets met beperkte snelheid is te herkennen aan een blauw kentekenplaatje.
Zie ook: http://www.stin.nl/ / Rijbewijzen / de artikelen: Richtlijnen voor het aanvragen van een rijbewijs door ICD-dragers en ICD en scooter, en http://www.rijbewijs.nl/ / Halen / Soorten voertuigen.
Lees meer
- Verzekeringsmaatschappijen en Regeling eisen
- Personenvervoer als vrijwilligerswerk
- Weer "gewoon" autorijden nadat de ICD is uitgezet
- NYHA-klasse en geschiktheidstermijn
- Verzekeringsmaatschappij wel of niet informeren
- Rijbewijs BE verplicht voor hardrijdende tractor
- European Heart Association (EHRA): Autorijden
- Inzittendenverzekering bij Code 100
- Elektrische scooter en rijbewijs
- Nieuwe werkgever en code 101
- Verklaring cardioloog alleen niet voldoende
- Code 101: maximaal 4 uur inclusief files of niet?
- Gebruik Groot rijbewijs buiten de openbare weg
- Wat je als rij-instructeur met een ICD nog wel mag
- Zelfstandig ondernemer en werkgeversverklaring
- Ondertekening keuringsrapport
- Cardioversie met een ICD
- Nederlands rijbewijs en werken in het buitenland
- Extra rempedaal
- Rechter tilt zwaar aan eigen verantwoordelijkheid
- Wanneer opnieuw rijexamen doen?
- Vernieuwen Nederlands rijbewijs - buiten EU/EER
- Is rijden zonder code op het rijbewijs strafbaar?
- Brief van Verbond van Verzekeraars
- Code 101 en de bedoeling van de wetgever
- ICD en scooter
- Medische meldplicht per 01-01-2007
- Brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
- CBR in hoger beroep vrijgesproken
- De wetgever en het ICD-rijbewijs
- Rechter stelt ICD-drager in gelijk inzake code 100
- Code 100: autorijden alleen voor privé gebruik