Reiservaringen

Assistentie op het vliegveld (januari 2018)

tekst: Jane Pattipeilohy

beeld: Royal Schiphol Group

 

Inchecken, ronddolen, veel lopen, lang wachten: de stress kan toeslaan op een vliegveld. Inschakelen van de afdeling Assistentie kan dan veel zorgen wegnemen.

 

In maart 2015 werd een ICD geplaatst bij mijn echtgenoot. Ongeveer zes maanden later kregen we een uitnodiging voor de bruiloft van een nichtje in Jeruzalem. Mijn echtgenoot, wiens conditie sterk verminderd was vanwege hartfalen, en mijn moeder van 83 jaar, fit en sterk maar afhankelijk van een wandelstok, wilden deze gelegenheid uiteraard niet missen.

Ik zag het al voor me: hoeveel handen, hulpmiddelen en ondersteuning zou ik nodig hebben om deze reis te kunnen maken in een land waar ik nooit eerder was geweest? Voormalige collega’s, werkzaam bij de gezondheidsdienst van een vliegmaatschappij, vertelden me dat de grootste stress en vermoeidheid optreden vóór de reis en tijdens het lange wachten op het vliegveld. Het inpakken van de koffers, documenten verzorgen, lange wachtrijen voor de incheckbalie en het zoeken naar de juiste gate veroorzaken veel meer spanningen dan de vlucht zelf.

Ik werd verwezen naar de afdeling Assistentie van de luchthaven, die hulp kan bieden met bijvoorbeeld een rolstoel, vervoer van medische apparatuur of het aanvragen van medische zorg aan boord.

Tijdens de telefonische reservering werd ons alleen gevraagd ons een uur voor vertrek bij de balie Service te melden. Ik vroeg om een rolstoel, ondanks licht protest van mijn echtgenoot. ‘Jij gaat in een rolstoel, zodat ik me kan richten op andere zaken en dadelijk zelf niet omval’, besliste ik.

 

Ontspannen

Op de dag van vertrek meldden we ons bij de balie, maar toen een rolstoel werd gehaald en mijn echtgenoot erin plaats wilde nemen, weerde de hulpverlener dit af: ‘Nee, dit is voor de oudere dame’ en wees daarbij op mijn moeder. Het misverstand was snel opgelost en op eigen initiatief werd een tweede rolstoel gehaald. We ontliepen lange wachtrijen, werden als eersten geholpen door de douane, mijn echtgenoot werd meteen handmatig gefouilleerd en met een golfkarretje kwamen we bij de juiste gate. De purser was intussen ingelicht, want tijdens de overstap in Rome werden we opnieuw opgehaald met rolstoelen en volgde een interessante, alternatieve route, die normaal niet toegankelijk is. Voor de terugreis bleek de procedure van de aanvraag voor assistentie identiek. De veiligheidsdienst in Tel Aviv reageerde echter streng op het ICD-pasje van het Flevoziekenhuis, waar geen persoonlijke gegevens op genoteerd staan. Iedereen kan wel zo’n pasje dragen! Gelukkig stonden op het NCDR-pasje wel de naam en geboortedatum. Tijdens de transfers op de verschillende vliegvelden werden we opnieuw heel fijn geholpen door vriendelijke medewerkers.

Ik kon me ontspannen en een groot gedeelte overlaten aan de assistenten. Mijn echtgenoot en mijn moeder hadden ook de ervaring dat ze op een prettige manier, zonder te vermoeid te raken, de reis konden maken.

 

 

Tips

• Laat u adviseren over vaccinaties, malariatabletten of ander reisadvies, enkele weken voordat uw reis begint.

• Bewaar uw medicijnen altijd bij u in de handbagage en niet in de bagageruimte. Er heerst geen vriestemperatuur in de bagageruimte (dat kan ook niet want dieren worden hier ook vervoerd), maar uw koffer kan kwijtraken.

• Neem van uw apotheek een medicatieformulier mee en een ingevulde Emergency Card ICD, te downloaden van www.stin.nl, in de talen van het land waar u naartoe reist.

• Meer info op www.schiphol.nl/nl/pagina/extra-assistentie.

• Geef uw assistentiebehoefte minimaal 36 uur voor vertrek bij uw vliegtuigmaatschappij aan.

• Kom op tijd!

Lees meer