Actueel

Omega-3 vetzuren helpen hartpatiënt niet (06-09-2010)
Een voedingspatroon met extra omega-3 vetzuren kan niet voorkomen dat mensen die al eerder een har ...

Lees verder

Zoeken

 
 

Omega-3 vetzuren helpen hartpatiënt niet (06-09-2010)


Een voedingspatroon met extra omega-3 vetzuren kan niet voorkomen dat mensen die al eerder een hartinfarct hebben gehad opnieuw ernstige hart- of vaatklachten krijgen.


Dat maakte hoogleraar Volksgezondheids-onderzoek Daan Kromhout van de Wageningen Universiteit in Nederland op een Europees congres voor cardiologen in Stockholm bekend. Kromhout onderzocht tien jaar lang of omega-3 vetzuren inderdaad zo'n beschermend effect hebben als wordt geclaimd. Er is dan ook geen reden om de adviezen van de Gezondheidsraad op dit punt aan te passen.


Visvetzuren
Omega-3 vetzuren komen van nature voor in vette vis en in groene bladgroenten, olie en noten. Aan diverse margarines zijn vetzuren toegevoegd. Er bestaan al veel kleinere onderzoeken die uitwijzen dat de vetzuren een gunstig effect hebben op allerlei aandoeningen. Behalve hart- en vaatziekten worden Alzheimer, reuma en depressie genoemd. Nooit eerder was echter gezocht naar het oorzakelijk verband tussen extra omega-3 vetzuren en het eventueel afnemen van klachten.

 

Margarine
Voedingsmiddelenfabrikant Unilever maakte vier verschillende soorten margarine voor het onderzoek, waarvan er drie extra vetzuren bevatten. In totaal smeerden 4.837 mensen, die vier jaar eerder een hartinfarct overleefden, de margarine gedurende 40 maanden op hun brood. Het plantaardige vetzuur alfa-linoleenzuur bleek de klachten van vrouwelijke patiënten van 60 jaar en ouder met een kwart te verlagen. Ook had de helft van de oudere diabetespatiënten baat bij extra inname van visvetzuren. Maar die gunstige cijfers zijn niet voldoende om officiële voedingsadviezen aan te passen, vinden de onderzoekers.


Bron: www.Gezondheidsnet.news.be

 


    Terug naar boven


© 2006 - 2010 - Stichting ICD dragers Nederland  |  Realisatie: Nedbase ICT  |  Disclaimer

Actueel

Ga naar archief Naar Archief